Sätt att flyta på tecknarhavet

Min mamma hade som ung kommit fram till att hon ville bli konstnär, men mormor förbjöd detta med motiveringen att det inte fanns några pengar i konstnärskap, och övertalade min mor att bli grafisk formgivare istället. Ett yrke som tillät kreativitet men garanterade mer inkomst. Så när jag som tioåring konstaterade att jag ville blir serietecknare, uppmuntrade min mamma mig direkt. ”Bli inte som jag som valde pengarna, satsa på din dröm!” Så på sätt och vis sa hon ”det kommer inte att finnas pengar”.

titel

Bild: Stef Gaines

Jag skriver något nu som du säkert läst hundratals gånger redan: inte så många serietecknare försörjer sig på enbart serier. Det är ungefär tjugo år sedan det där samtalet med min mamma och jag har tagit tecknaruppdrag och varit publicerad sedan tio år tillbaka. År då jag kunnat överleva ömsom med studielån, föräldrars ekonomiska stöd, och två olika deltidsjobb, men för ett par månader sade jag upp mig från mitt deltidsjobb för att för första gången försöka frilansa på heltid.

Det går! Jag har många kollegor vars inkomst endast kommer från tecknaruppdrag. Receptet? Säg ja till allt man kan, bygg upp bra kundkontakt, ha återkommande uppdragsgivare och gör ditt jobb bra och i tid. Okej, det är mer, och alla som jobbar hårt når inte detta, men alla som når detta jobbar hårt. Fördelen med det här är rätt tydlig – man får jobba på heltid med sitt tecknande och det är fantastiskt! Nackdelen är att det blir en viss skillnad på att kul-teckna och att bröd-teckna. Man måste räkna med att göra en hel del så kallade ritjävlar* för att få det här att fungera. Att hålla koll på sin ekonomi, hur man disponerar sin tid kontra vad man får betalt, blir också en sak att lära sig att arbeta med. Man blir även van att vid erbjudande om jobb, snabbt ta reda på var budgeten ligger, så att man inte lägger tid på att diskutera om något som man i slutändan inte har råd att tacka ja till.

*= En kollega som försörjt sig på sitt tecknande i tjugo år gav mig den termen.

tidarpengar.png

Bild: Stef Gaines

Ibland kan serierna vara ingången till andra inkomster. Min kollega Lisa Medin skrev om ungefär det här och refererade till denna inkomstdel som ”hönan och ägget”. Jag har fått betalt för att vara projektledare, göra grafisk formgivning till böcker och för att färglägga bilder. Saker jag lärt mig då det varit relaterat till mitt serieskapande även om det inte är att rita serier. Andra kollegor håller workshops, föreläser, jobbar som redaktörer m.m. En fördel med detta är att det, förutom inkomsten, ger träning och utveckling som investeras i ditt skapande i övrigt.

Det finns också fördelar med att jobba med något helt separat. Det kan ge en andra intryck och inspiration utanför ens konstnärsumgänge, och det kan ge en ekonomisk stabilitet som gör att man vågar prova mer i sitt tecknande. Eller så kan det ge en något som man inte kan nå i sitt skapande. Jag blev betydligt bättre på att ta konflikter och bemöta otrevliga uppdragsgivare på ett snällt och proffesionellt sätt efter att jag jobbat inom service. Och det kändes bra att få bekräftelse på att man hjälpte folk, oftast samma dag. Jag har fått väldigt rörande uttalanden om mina serier från folk som känt igen sig eller bearbetat egna tankar efter att ha läst något jag gjort. Den bekräftelsen slår nästan högst, men kommer oftast flera år efter jag börjat teckna på något. Så att göra något annat lite då och då, få bekräftelse och pengar, var en uppmuntran i sig. Tack vare att min huvudsakliga inkomst så länge kommit från deltidsjobb, så har jag också kunnat spara alla pengar jag tjänat in på mitt tecknande. (Det vill säga bortsett från de pengar som jag investerat i mitt tecknande. Tryck av fanzin, resor, kroki etc.) Den sparbufferten är nu min livboj när jag kastar mig ut i frilanshavet.

Charlie ”Spike” Trotman (serietecknare samt ägare av Chicagos största indieserieförlag Ironcircus) skrev följande på twitter i slutet av januari:

allspikeqoutes

Jag vet att vi alla är fästa vid drömmen att snabbt nå sitt genombrott och bli självförsörjande. Men det kan ta år, om det ens sker.

Du läser inte om snubben vars fru betalade alla räkningar medan han skickade strippar till olika syndikat. Det går inte ihop med mystiken.

Eller kvinnan som går hem till sin mors källare efter hennes första egna vernissage. Eller bästsäljarförfattaren som skulle tjänat mer som barista.

Men om vi var mer öppna med hur svårt det kan vara att lyckas i konstvärlden, så tror jag nog att alla skulle bli mindre nerviga.

Så nu kommer vi in på delad ekonomi. Jag hade troligen inte kunnat hålla på med det jag gör om inte mina föräldrar låtit mig bo gratis i deras källare ett par år mellan mina utbildningar och deltidsjobb. Det var när jag bodde gratis i källaren som jag vågade starta företag och lyckades få kontakt med mitt första serieförlag. En stor anledning till att jag bor så billigt som jag gör just nu är att jag delar bostad, el, internet och nästan all mat med tre andra kollegor. Jag känner andra kollegor som skaffat en sommarstuga tillsammans. Något jag som yngre betraktade som en lyx, men som blir möjlig när man är flera som delar på den ekonomiska biten. Känslor är dock väldigt farligt att blanda med ekonomi, så se till att hålla god kommunikation med de du delar ekonomiska utgifter med, så behöver ingen av er bli livegen.

Jag tycker även mycket om branschkollektivet som delad ekonomi. Som t.ex. Svenska Tecknare vars medlemskap kostar en del, men tack vare det kan hjälpa medlemmar med kurser och rådgivningar, och även många icke-medlemmar. Medlemmar får ta med en kollega på vissa kurser, och juristtelefonen är öppen för alla tecknare. Dina kollegor är inte dina rivaler, utan dina allierade. Branschen består utav oss och vi kan förändra den.

Ett annat exempel är till exempel Dotterbolaget, som är ett trans- och kvinnoseparatistiskt nätverk som startades och drivs för att hjälpa varandra in i branschen, om ens för att ge en gemensam plattform. De delar med sig av erfarenheter, tips på jobb och stipendier med mera. Detta gäller även TusenSer ier, C’est Bon Kultur och sidan som jag skriver den här texten till! Jag har varit involverad i en del liknande rörelser, men var nog mest tydlig med Mangapatriarkatet, som jag och Lisa Medin startade år 2013. Då vi båda arbetat med allt mellan fanzin och förlag, upplevde vi en skrämmande ovilja till kommunikation mellan dessa. Därav startade vi en podcast för att öppna upp en inkluderande diskussion och helt enkelt fråga folk hur saker fungerar. Frågar man inget, får man inget veta.

Om du vill lära dig mer, har jag tagit mig friheten att lägga till en länklista här:

Vad är en seriebok värd? – Min kollega Lisa Medin skriver om ekonomiska val som serieskapare om man vill ge ut böcker

Frilansande VS timlön – Min kollega Valentin Schönbeck ger handfasta tips på hur man kan prissätta sin arbetstid

Everything I know – C Spike Trotmans 24-timmarsserie om allt hon lärt sig om att livnära sig på indieserier, går även att köpa som en snyggare pdf här.

Svenska Tecknare – Intresseorganisation för verksamma tecknare, de är de med kurser och jurister och rådgivning

Andra svenska kollektivrörelser jag nämner: Mangapatriarkatet, Dotterbolaget, Tusen Serier och C’est Bon Kultur.

.

Stef Gaines är serieskapare och illustratör, som också har arbetat som projektledare på Seriefrämjandet och redaktör på webbserietidningen babian.se. Tillsammans med Lisa Medin grundade hon 2013 podcasten Mangapatriarkatet. Stef älskar serier i alla dess former och har aldrig kunnat nöja sig med att teckna en specifik sort. Från hennes penna har det kommit novellserier, reportageserier, urban fantasy, strippserier, receptserier, barnserier, politiska serier, självbiografiska serier och mycket mer.

Du kan följa hennes arbete här:

stefgaines.se
stefgaines.blogspot.se
finestsage.tumblr.com

Kommentera

