OM CROWDFUNDING

Vad är crowfunding?

Crowdfunding innebär att privatpersoner finansierar ditt konstnärliga projekt genom pengadonationer.

Konceptet fungerar så här:

  1. Du visar upp ditt projekt för allmänheten, genom att starta en kampanj på en crowdfundingplattform.
  2. Folk ser projektet via crowdfundingplattformen och bestämmer sig för om de vill bidra med pengar till genomförande.

Några olika sätt att samla in pengar genom crowdfunding:

Crowdfunding bygger på att så kallade backers stödjer ditt projekt genom pengadonationer. Varje person som stödjer ditt projekt genom att donera pengar till det är en backer. Olika crowdfundingmetoder innebär olika typer av ersättningar till backern för att den bidrar:

Donation utan belöning (donation-based crowdfunding):

  • Backern får ingen belöning eller ersättning för sin donation, utöver tacksamhet från den som håller i projektet och glädjen över att projektet förverkligas.
  • Varje backer ger oftast en mindre summa pengar.

Denna stödform är vanlig om projektet innebär att samla in pengar till välgörenhet, aktivism eller en personlig kampanj, som att åka på en efterlängtad resa eller betala en dyr medicinsk behandling.

Donation mot belöning (rewards-based crowdfunding):

  • Backern får en belöning eller ersättning för sin donation.
  • Belöningen blir större ju mer pengar backern ger.

Denna stödform är vanlig om projektet innebär att samla in pengar till kulturprojekt, uppfinningar och liknande.

Vanliga belöningar för att backa en konstnärlig crowdfundingkampanj:

  • Mindre merchandise, som klistermärken, pins, bokmärken eller affischer.
  • Ett eget exemplar av produkten som kampanjen finansierar, t.ex. en film, bok eller liknande.
  • Limited edition merchandise, som specialgjorda dockor, artist books eller liknande.
  • En utökad specialversion av produkten, som bonusutgåvor av en bok med extra kapitel, filmutgåvor med extra scener eller möjligheten att spela en särskild bana i ett datorspel.
  • Originalkonst, till exempel orginialsidor ur en seriebok.
  • Personliga hälsningar eller autografer från skaparna.
  • Få sitt namn nämnt, till exempel i eftertexterna till en film eller längst bak i en bok.
  • Inbjudningar till releasefester.

Fördelar med crowdfunding:

  1. Tid. Du kan söka finansiering närsomhelst på året.
  2. Inga gatekeepers. Gatekeepers är förläggare, producenter, stipendienämnder eller andra som måste godkänna ditt projekt innan det får stöd inom klassisk finansiering och publicering.  Med crowdfunding förlorar gatekeepers helt sin betydelse.
  3. Pengarna kommer från ditt nätverk och engagerade främlingar som vill se dig lyckas. Vänner, familj, community och främlingar kan stödja ditt projekt med små donationer. Många bäckar små gör att ditt projekt kan förverkligas.
  4. Få en engagerad publik från start! Du kan bygga upp ett starkt och dedikerat intresse för projektet hos dem som ger donationer, vilket innebär att du också kan ta hjälp av dem för att sprida och marknadsföra projektet.

DOCK: Crowdfunding kräver hårt arbete och mycket planering!

För att nå framgång måste du investera tid, energi och strategi i din crowdfundingkampanj.

  1. Först bör du lägga tid på att läsa på ordentligt om hur crowdfunding går till och vad som ingår i en framgångsrik kampanj.
  2. Sedan ska du skapa en bra pitch för ditt projekt, som är tydlig, lättläst och lockar folk att stötta din kampanj. (Framgångsrika pitchar innehåller ofta både trailerfilm, text och bilder.)
  3. Räkna rätt på pengarna! Det är viktigt att du tar alla dolda kostnader för crowdfunding med i beaktande när du bestämmer hur stor summa kampanjen ska samla in. (se mer information nedan.)
  4. Skapa lockande belöningar till dina backers, som samtidigt är realistiska att leverera.
  5. Du kommer också behöva marknadsföra kampanjen aktivt och interagera mycket med dina backers, för att öka och behålla deras intresse för kampanjen.

Dolda kostnader för crowdfundingprojekt:

Crowdfunding innebär ofta dolda kostnader, som du behöver räkna med när du sätter upp ett mål för hur mycket pengar du vill samla in:

  • Avgifter till crowdfundingplattformen.
  • Avgifter till betaltjänster som PayPal, som dina backers använder för att donera pengarna.
  • Portoavgifter och andra kostnader för att producera och leverera belöningar till backers.
  • Moms på donationer mot belöning (se mer information nedan).

Behöver jag betala moms eller skatt för intäkterna från en crowdfundingkampanj?

 

Skapa en framångsrik crowdfunding-kampanj:

  • Gör mycket research och lär dig av andra som har provat crowdfunding, innan du lanserar din kampanj.
  • Var beredd att ha mycket kontakt med dina backers (alla som ger donationer och stödjer din kampanj). Svara på alla kommentarer

Crowdfunding är ett växande alternativ till stipendier, statliga bidrag och andra traditionella finansieringsmetoder.

Crowdfunding, as its name suggests, is a funding method where common people like you and me, henceforth the crowd, fund your personal or business project with their own money. There’s a term that we commonly use to describe this money-giving action; it’s called a donation

Different crowdfunding site could have different a purpose or approach , but overall the concept is simple – you post your project to a large group of site users, or ”potential investors”, and they will fund your project with money if they are interested in the project. you can start a crowdfunding exercise for free as you will only be charged when your project has raised some funs or the full amount. There’s nothing to lose and this is great for publicity. http://www.hongkiat.com/blog/crowdfunding-sites/

 

If you were not aware, most crowdfunding campaigns do not yield a large profit.

The goal of crowdfunding is not to make a heap of cash, but to get the name of your product out there, get it into the hands of beta testers, and use that momentum to launch your business or e-commerce store. http://www.crowdcrux.com/indiegogo-campaign-tips-beginners/

For many creators, crowdfunding might be the first time that they’ve had to consider doing PR outreach, managing social media accounts, planning reward fulfillment logistics, and producing a pitch video.

It’s a lot of work and there are a lot of different types of hats you need to wear to be successful. Should you fail, think of it as a learning process. You can use your failure to figure out better ways to market your product to your target audience.  You might also get the feedback that your product really isn’t needed in the world and that you should come up with another invention or idea.

There is no harm in taking another crack at it further down the road. I’ve met creators who have had both successful and unsuccessful campaigns. Some even failed at several campaigns before having a success. http://www.crowdcrux.com/indiegogo-campaign-tips-beginners/

Annonser