En särskild lek med ljus och mörker

Hur kan man använda skuggdockor och ljuseffekter inom serieberättande? Av Saskia Gullstrand.

Skugga1Amanda.jpg

Ur skuggserien The Firebird and Princess Vasilissa av Amanda Casanellas.

Söndag 5 mars 2017 genomförde jag en workshop kring skuggserier och ljuseffekter inom serieberättande tillsammans med serietecknaren Amanda Casanellas. Vi ville undersöka hur ljusinstallationer kan förstärka berättandet i utställningsserier, genom att skapa skuggserier som projiceras på vägg.

Utställningsserier är en form av installationskonst som kombinerar serieberättande med rumsliga tekniker, såsom skulptur, ljus, ljud, textur och interaktivitet. Ljus är ett viktigt verktyg inom scenkonst och rumslig design för att bygga upp stämningsfulla, starka scenerier. Att röra sig i ett mörkt rum är en i högsta grad fysisk upplevelse, likaså

Målet för mig och Amanda var att prova ljus och ljuseffekter inom serieberättande, för att börja bygga kunskap och erfarenheter kring hur detta kan användas. Vi valde skuggteatern som form, eftersom att vi båda är fascinerade av skuggor som teknik för berättelser.

Skuggkorridor1

Skuggserien Scheriffen av Saskia Gullstrand, från utställningen Tecknade serier i skuggornas laboratorium, som visades på Hybriden i Malmö 25 mars till 1 april 2017.

När workshopen var över hade Amanda och jag skapat varsin skuggserie, som tog form på väggen i en lång korridor. Serierna visades upp som del av utställningen Tecknade serier i skuggornas laboratorium, som hölls på seriegalleriet Hybriden i Malmö 25 mars till 1 april 2017. Genom den här texten vill jag dokumentera vårt arbete under workshopen; vad vi lärde oss och hur vi gick tillväga.

 

SAGOR OCH MYTER SOM REDAN FINNS (GENVÄGAR TILL EN BERÄTTELSE)

Skuggteater 6 SG

Ur skuggserien Sheriffen av Saskia Gullstrand.

Skuggkorridor4

Skuggkorridoren under utställningen Tecknade serier i skuggornas laboratorium , Hybriden, Malmö.

Under workshopdagen provade vi att bygga skuggserier i lådor och på väggen. Fokus var framförallt att få prova tekniken, dess begränsningar och möjligheter, liksom vad det rent praktiskt innebär att sätta samman serierutor med hjälp av skuggdockor. Vi ställde oss frågor som: Hur skulle lamporna monteras? Vilken storlek får skuggor kastade på väggen? Kan skuggorna ges olika färger? Hur kan man bygga in text i skuggserier?

Amanda och jag märkte snabbt att det är en tidskrävande arbetsprocess att göra skuggserier, eftersom att serien utöver att skrivas och tecknas även måste klippas ut, tejpas ihop och monteras upp tillsammans med lamporna. Därför valde vi att tolka redan existerande sagor och myter, så att vi skulle ha något att utgå ifrån.

Saskia tog inspiration från myten om den sumeriska gudinnan Inannas nedstigning i underjorden. I ursprungsberättelsen fängslas Inanna av sin syster, förvandlas till ett lik och hängs upp på en köttkrok. I Saskia tolkning blev Inanna en liten flicka, som lever på jorden tillsammans med sina syskon i tidens och alltings början. En dag tappar hon bort sina syskon och börjar leta efter dem bland växter och varelser. Då möter hon en ond kraft i form av den skräckinjagande Sheriffen, som utger sig för att vara syskonens sändebud från stjärnorna, satt på jorden för att vakta Inanna och förhindra att hon någonsin kan återförenas med sina syskon igen.

Skuggteater Amanda 2.jpg

Skuggdocka ur serien The Firebird and Princess Vasilissa av Amanda Casanellas.

Amanda arbetade med den ryska folksagan Eldfågeln och prinsessan Vasilissa. Sagans hjälte, bågskytten, skänker sin konung en fjäder från eldfågeln och skickas därefter ut på allt svårare uppdrag. Slutligen kräver kungen att få prinsessan Vasilissa att gifta sig med; uppdraget lyckas, men prinsessan vägrar gifta sig med kungen innan han befallt bågskytten att ta ett bad i kokande vatten. Bågskytten dör inte, utan stiger istället upp ur badet som en underbart vacker man. Vid åsynen av detta doppar sig kungen också i det kokande vattnet och dör. Bågskytten och prinsessan Vasilissa gifter sig och lever lyckliga tillsammans. I Amandas version är bågskytten också kvinna, och berättelsen gestaltas av vackra illustrationer med drag av gamla sagoböcker.

En viktig inspirationskälla för oss under arbetet var den sydokoreanska serieskaparen och konstnären Choi Juhyun, som provat att blanda skuggor och serier tidigare. Vi hade tillgång böcker av henne under workshopen, för att se hur hon har löst olika utmaningar i sitt bildberättande.

 

ÖVNING FÖR ATT GÖRA SKUGGSERIE

AmandaTryingCol.jpg

Amanda Casanellas prövar sin skuggruta på väggen i utställningskorridoren, 5 mars 2017, Hybriden, Malmö.

Så här gick Amanda och jag till väga när vi skapade våra skuggserier under workshopen:

1. Välj en saga eller myt att gestalta som serie. (5 min)

2: Planera utförandet genom att rita storyboard och thumbnails av dina rutor. Anpassa antalet rutor och ditt berättande efter antalet lampor du har förberett på väggen där serien ska hänga. (20-30 minuter)

3. Teckna, klipp ut och sätt ihop dina skuggrutor. Använd svart papper + valfritt annat material för effekter. Textrutor, pratbubblor och liknande kan skrivas på genomskinliga, styva plastark, klippas ut och fästas fast vid rutorna. (3-4 timmar)

4. Fäst skuggrutorna på lämpligt avstånd framför lamporna med hjälp av kraftig ståltråd. (1 timme)

5. Tänd lamporna, studera effekten.

 

ANDRA SÄTT ATT ANVÄNDA LJUS INOM SERIEUTSTÄLLNINGAR

SkuggBox.jpg

Ruta ur skuggserie gjord i lådor. Av Saskia Gullstrand.

Skuggor är en särskild lek med ljuseffekter inom rumsligt serieberättande, men är långt ifrån det enda serietecknare kan åstadkomma med ljus som verktyg. Andra varianter skulle kunna vara att använda sig av ljusslingor som ramar runt serierutor, att inkludera ljusinstallationer som är objekt i egen rätt eller att använda sig av spotlights för att skapa upplysta platser och dunkla hörn inuti utställningsrummet.

Underlandet kommer fortsätta att utforska hur ljus kan användas inom serieutställningar inom kommande projekt, både inom skuggserier och andra former av bildberättande.

.

 

AMANDA CASANELLAS har tecknat serier i flera år och håller i Tusen Seriers workshops. Bland annat har hon gett ut Blatte Royale som en Dystopi på Seriefrämjandet och Wormgod. Hon är också författare till novellen Myling, som presenterades som en utställning med ett tiotal illustratörer som gjorde sina tolkningar av historien. Myling släpptes som serieadaption av Yossra El Said under 2016.

SASKIA GULLSTRAND är serieskapare och konstnär, liksom konstnärlig ledare och projektledare på Underlandet. Hon är mycket intresserad av att utveckla serier som konstform, liksom åstadkomma kunskapsutjämning kring ekonomi, resurser och konstnärliga tekniker inom seriescenen. Ofta hittar hon på mörka och sagoliknande berättelser om syskonskap, kärlek, våld och empati. 2014 publicerades hennes serienovell Räddaren den barmhärtiga av Kolik förlag och Seriefrämjandet.

Tecknade serier i skuggornas laboratorium är en utställning producerad av Underlandet, konstnärligt laboratorium för serieskapare med bas i Malmö. Utställningen är gjord med stöd från Kulturbryggan, Malmö Stad, Region Skåne och stiftelsen Längmanska kulturfonden. Samarbetspartners är Tusen serier, CBK och Hybriden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s